Saturday, February 21, 2009

Dr Khir sebagai Ketua Pemuda UMNO?

Maaflah. Malaymind tidak boleh mengundi Ketua Pemuda UMNO Mac nanti. Ia telah diwakilkan kepada orang lain kononnya untuk memudahkan proses. Proses untuk mengira undi atau untuk membeli undi, tidaklah Malaymind tahu.


Berlainan dengan rakan - rakan Malaymind di dalam PAS. Mereka sanggup bekerja keras bukan kerana duit. Niat mereka hanya dua - untuk menaikkan parti yang mereka rasakan parti Islam dan untuk menjatuhkan UMNO yang katanya sebuah parti kurang Islam. Usahlah ditanya tentang DAP kerana mereka yakin ia senang dijinakkan seperti yang berlaku di Perak. Janganlah bertanya tentang PKR kerana mereka juga punya misi, tetapi bukan kerana Islam dan bukan juga kerana bangsa.

Namun, tidak mengapa.

Kita sememangnya perlu berbeza pendapat demi untuk mengimbangi antara satu sama lain. Jangan sama - sama berjuang menggadai maruah masyarakat Melayu Islam sudahlah.

Berbalik kepada pemilihan Ketua Pemuda UMNO. Andaikan Malaymind layak mengundi, siapalah agaknya yang menjadi pilihan?

Yang Malaymind mahukan ialah mereka yang kuat - personaliti, intellektualiti dan integriti.

Gelak besar rakan-rakan dari PAS.

Bagi mereka ini, Elizabeth Wong itu lebih elok budipekertinya kerana dia rakan sepakatan. Nasib baik belum ada ayat Quran dikeluarkan melainkan kenyataan bersama dari Muslimah PAS untuk bersama-sama Eli.

Jadi, kenapakah agaknya Dr Khir menjadi pilihan?

Kerana dia telah mendapat pengajarannya dari kejatuhan yang pahit dan dia adalah dari golongan rakyat. Dia terpelajar dan misinya jelas sampaikan ada orang begitu marah dengan anugerah penyapunya. Dia mungkin sedikit tidak mesra, tapi mesra rakyat tidaklah sepenting mampu 'deliver' untuk rakyat.

Datuk Khalid MB selangor yang mesra rakyat tu pun tidak mahu melawat kawasan apabila bencana alam kerana kononnya untuk menjimatkan duit rakyat. Takkanlah membazirkan duit rakyat kalau pergi melawat dan isi sendiri minyak keretanya. (Katanya: delegasi)

Kenapa pula bukan KJ walaupun dia berkelulusan Oxford?

Agak anda siapalah yang menasihatkan Pak Lah untuk menjual MV Agusta, menunda jambatan bengkok dan meletakkan calon PRU12 sesuka hati? Keputusan-keputusan ini setakat ini tidak melambangkan Oxford sedangkan semua orang tahu pengaruh KJ terhadap Pak Lah.

Tambahan pula KJ hanya berada di Malaysia beberapa waktu dari hidupnya. Sebab itulah orang kata jauh 'berjalan' luas pengalaman, bukannya jauh'menetap'. Sedangkan pucuk yang tinggi melangit pun, perlu akar yang kuat tertanam di bumi, apatah lagi yang baru saja mengenal negara.

Adakah kerana persepsi KJ merupakan liabiliti kepada UMNO?

Mungkin juga tetapi kenalah bersifat adil dan memberikan KJ lebih masa untuk kita mengenalinya. Mereka di kawasan seluas Rembau itu pun belum menikmati potensi KJ apatah lagi kita di peringkat nasional.

Sekiranya sayangkan intellektualiti KJ, maka simpanlah dia lebih lama di dalam politik tanah air dengan kemenangan besar di Rembau PRU13 nanti dulu sebelum memberikannya tanggungjawab yang lebih besar. Masa masih panjang, usahlah penyokong KJ terburu-buru.

Kenapa tidak Datuk Mukhriz?

Datuk Mukriz juga kurang pengalaman pada pendapat Malaymind tapi setakat ini kekal menjadi alternatif bayangan Tun Dr Mahathir. Tapi, maaflah, dia masih belum terbukti dan sikapnya belum mencapai tahap Tun Dr Mahathir yang 'keras' dalam 'lembut' itu lagi. Dia perlu lebih masa seperti juga KJ.

Kesimpulannya, KJ dan Datuk Mukriz sepatutnya merebut jawatan Naib Ketua Pemuda.

Mungkin juga lain kali, Malaymind patut bertukar cawangan dan menolong Akubetul bagi memenangi Ketua Pemuda cawangan. Sekurang-kurangnya dapat juga mempengaruhi undi sedikit sebanyak.

Jadi, buatlah pilihan yang terbaik aduhai rakan-rakan pemuda.

2 comments:

antus said...

aku sokong gak yg ini.....

shahril said...

bila nak ada posting baru?