Thursday, April 30, 2009

Politik tidak berasaskan kaum?

Ada orang kata, perjuangan berasaskan kaum adalah perjuangan yang sudah lapuk. Lebih baik berjuang atas nama Islam kerana definisi orang Islam lebih luas dan lebih mulia dari berjuang hanya untuk kaum sendiri.

Ada orang lain pula pula kata, lebih baik berjuang atas nama negara, iaitu Malaysian Malaysia kerana kita sepatutnya sama tanpa mengira agama atau kaum. Perjuangan inilah yang lebih luas dari berjuang hanya untuk agama sendiri?

Tersentak dengan logik tersebut, sesetengah mereka ini membentuk pula perjuangan bernama keADILan yang tentunya lebih tinggi dari memperjuangkan negara, agama ataupun kaum. Keadilan lebih melambangkan kesejagatan berbanding semua perjuangan di atas.

Pokok pangkalnya, mereka sedaya upaya tidak mahu menjadi subset kepada perjuangan orang lain dari segi matematiknya.

Sejak itulah dikumandangkan bahawa rakyat perlulah menyokong perjuangan suci yang tidak berasaskan agama, negara dan kaum ini. Yang paling terperangkap ialah pejuang - pejuang Islam kerana sehingga ke tahap ini, mereka masih percaya bahawa kerana kesyumulan Islamlah, maka majoriti rakyat sekarang sudah mula menerima mereka. Mereka tidak tahu, mereka berkongsi kerbau tatkala orang lain hanya berkongsi telor.

Percaya atau tidak, PAS, DAP dan KeADILan tidak pernah berani meletakkan calon tanpa mengikut majoriti kaum kawasan tersebut. Secara faktanya, PAS tetap mahukan kawasan majoriti Melayu, DAP mendamba kawasan majoriti Cina dan KeADILan pula kepinginkan kawasan - kawasan lain, juga mengikut majoriti kaum tempatan.

Ini sudah tentu tidak konsisten dengan dasar bukan perkauman yang mereka war warkan itu bukan?

Lalu ada orang yang berkata," Alah UMNO pun sama!".

Sedihnya, mereka ini tidak pun tahu bahawa UMNO, walaupun adalah parti berasaskan kaum, tetap meletakkan calon India (M. Keyveas) di kawasan majoriti Cina seperti di P60 Taiping dan meletakkan calon MCA (Kong Cho Ha) di kawasan P74 Lumut yang majoritinya Melayu.

Kalau nak menipu orang kampung yang buta huruf bolehlah, ini orang yang cerdik pandai di bandar pun boleh tertipu dengan slogan ini.

Memang pelik.

2 comments:

Jahamy said...

artikel yang menarik dan tepat.

Anonymous said...

Tepat sekali. Umno juga berani meletakkan calon bukan Melayu di kawasan yang majoritinya Melayu.

Tahniah Umno.