Friday, February 13, 2009

Perak Sepintas Lalu..

Malaymind bukanlah rakyat negeri Perak.

Tetapi, apa salahnya kalau dibuat kajian sendiri untuk tatapan rakan - rakan. Kita cuba menggunakan sebanyak fakta yang ada dan kemudiannya kita tengoklah pula khabar angin yang mungkin benar atau tidak.


Fakta 1: Rujukan undang-undang negeri Perak ?


  • Tumpuan diberikan kepada perkataan "... confidence of the majority of the member OF the Legislative assembly". Perkataan 'OF' disitu membawa maksud berbeza dengan 'IN'. Maka dapat disimpulkan bahawa:
  1. Benarkah Menteri Besar telah kehilangan kepercayaan majoriti ADUN? Jawapannya: Ya, melalui perjumpaan Sultan dengan semua ADUN untuk mendapatkan maklumbalas.

  2. Adakah dinyatakan tempat khas yang diwajibkan untuk menyatakan kehilangan sokongan ini? Jawapannya: Tidak, kerana perkataan 'OF' itu tadi. Walaubagaimanapun, ini adalah 'grey area' yang boleh dibahaskan dimana menurut pandangan PR, ia perlu dinyatakan HANYA di dalam dewan.

  3. Adakah Sultan mempunyai kuasa? Ya, baginda mempunyai budibicara mengikut Fasal 18 (2) (b). Kali ini, baginda memilih untuk tidak membubarkan DUN dan meminta MB meletak jawatan. Ir Nizar juga telah tahu akan kuasa budibicara ini, sebab itulah beliau menyerahkan cadangan untuk membubarkan ADUN setelah mengetahui beliau kehilangan sokongan.

Fakta 2: PR menang majoriti ADUN tapi bukan majoriti rakyat ?

  1. Harus difahami bahawa Pakatan Rakyat tidaklah diiktiraf sepertimana Barisan Nasional dalam konteks perundangan. Ia adalah satu pakatan secara tidak rasmi sahaja.

  2. Kalau kita melihat kembali peristiwa DS Ir Nizar menjadi MB pun, HANYA dengan deklarasi ADUN PR yang lain, barulah undang-undang dapat menerima DS Ir Nizar sebagai MB.

  3. Kalau dilihat dari segi jumlah parti yang paling banyak mendapat sokongan rakyat untuk negeri Perak:
  • Barisan Nasional: 203305 undi (40.7%)

  • DAP: 188484 undi (37.8%)

  • PKR: 57020 undi (11.4%)

  • PAS: 48483 undi (9.7%)

  • Bebas: 1635 undi (0.3%)

  • JUMLAH pengundi: 498927 undi (100%)
  • ADUN: 31 PR;28BN

(Link rujukan:Keputusan Pilihanraya Perak 2008)

Kesimpulan yang boleh dibuat ialah:

  • Secara kolektifnya, Barisan Nasional masih lagi menjadi pilihan majoriti rakyat Perak.

  • Pakatan Rakyat telah mengambil kesempatan memanipulasi undi dan kemenangan ADUN - ADUN bagi membentuk kerajaan campuran. Sultan Perak pada waktu ini telah menggunakan budibicaranya menerima manipulasi itu.

Selepas dilihat secara faktanya, maka sekarang bolehlah kita bincangkan mengenai perkara bukan fakta termasuklah khabar angin:


Sultan Perak di'blackmail' untuk memihak kepada BN?

Di blog - blog pro pembangkang, telah diwujudkan satu teori yang mengatakan Sultan Azlan terikat dengan keputusan bisnes yang melibatkan anaknya. Isu ini mungkin atau tidak mungkin menjadi perkara teras tentang keputusan baginda tetapi harus diingat bahawa:

  • DS Harussani, mufti Perak yang terkadang pro-pembangkang pun menyokong Sultan Perak dalam hal ini. Keputusan mufti yang berterusan menyokong Sultan ini perlu diperhalusi kerana setakat ini, beliau tidak takut melawan kerajaan BN dalam hal - hal yang beliau rasakan benar.

  • Sultan Azlan Shah sendiri adalah bekas hakim. Kalaupun baginda di'blackmail', beliau tahu isu peribadinya tidak akan dapat melawan fakta undang- undang.

MB boneka DAP?

Dengan hanya mempunyai 1 exco dan 1 jawatan Menteri Besar, PAS sememangnya tidak mampu untuk menjadi wakil yang kuat untuk melayu di Negeri Perak. Walau apa jua alasan yang diberikan oleh DS Ir Nizar, keputusan beliau dalam beberapa isu menjelaskan segala-galanya.

  • Isu hak milik Tanah 999 tahun kepada Kg Baru.

  • Isu tambahan bantuan kepada Sekolah Aliran Cina sahaja.

  • Portfolio penting menjadi habuan hanya untuk ADUN dari DAP.

Hanya penyokong PAS Perak diperkudakan DAP melawan untuk Sultan?



  • Antara peristiwa penting yang membuktikan hal ini ialah rusuhan yang telah berlaku di Perak. Setakat ini, tidak pula kelihatan mana - mana penyokong DAP cuba untuk merusuh sepertimana penyokong PAS. Sudahlah MBnya dibonekakan, penyokongnya juga nampaknya tidak terkecuali?

Kesudahan:

Yang hilang kuasa akan mahu pertandingan semula.

Perkara paling asas mengenai pertandingan semula ialah ia akan menjadi lebih kotor tidak kira di pihak Barisan Nasional ataupun Pakatan Rakyat.

Masing - masing mempunyai energi yang kuat untuk menjatuhkan, memalukan, mengutuk, menimbulkan kekacauan semata-mata untuk menang. Kesan kekacauan politik tidak akan menguntungkan mana - mana pihak dan tentunya tidak akan berakhir:

  • Isu yang dibangkitkan di negeri Perak semasa berkempen akan menghantui seluruh negeri lain. Lebih teruk kiranya ia melibatkan isu perkauman.

  • Pihak yang menang tidak mendapat jaminan keamanan dapat dihidupkan semula kerana pihak yang kalah tidak akan dapat menerima kekalahan dengan baik. Masyarakat masih tetap berbalah. Yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu.

  • Satu soalan: Andaikan dahulu PR berjaya memerintah Malaysia berdasarkan majoriti yang kecil. Dek kerana BN yang kalah, BN mahukan pertandingan semula, adakah PR akan membenarkan? Jawapannya tentulah tidak dan inilah yang dilakukan oleh BN di saat ini. Mereka yang kalah sememangnya mahukan pertandingan semula.

Yang menang akan tetap mahu kekalkan kuasa dan cuba memenangi hati rakyat.

  • BN tentunya akan mengambil peluang yang pendek ini untuk membuktikan kepada rakyat Perak. Kesan perubahan hanya akan dapat dinikmati kurang dari 4 tahun nanti.

  • BN sepatutnya sudah dapat membaca kehendak rakyat buat masa ini. Orang cerdik akan tahu apa yang perlu dibuat.

  • Malaymind percaya, PR akan melakukan perkara yang sama.

Untuk difikirkan:


Kenapa Pakatan Rakyat tidak diformalkan?

  • Apabila orang yang bekerjasama menyangka parti mereka lebih kuat, mereka tidak akan berkompromi. Itulah yang terjadi di dalam Pakatan Rakyat.
  • PAS mempunyai agenda Islam yang tidak diterima oleh DAP, manakala PKR menjadi orang tengah yang menumpang sokongan kedua -dua pihak. Perbezaaan dasar ini adalah penghalang terbesar untuk penyatuan pakatan ini. Isu dasar ini adalah perkara sensitif yang melibatkan sokongan rakyat.


Kenapa Pakatan Rakyat lebih selesa begitu?

Untuk mendapat kemudahan undian peringkat nasional dan undian peringkat akar umbi dimana:

  • Pemimpin PR dapat bercakap dari hati ke hati dengan penyokong akar umbi mereka berkenaan dasar parti yang tidak berubah dan bagaimana seharusnya rakan - rakan lain di dalam PR akan tunduk kepada parti mereka.
  • Mereka akan berupaya untuk menunjukkan sokongan palsu di peringkat Nasional berkenaan dasar - dasar parti PR yang lain atau sekurang - kurangnya cuba mengelak dari menjawab.
  • Segalanya demi untuk mendapatkan kuasa.

PRU13 sudah tidak lama


Ketidakstabilan parti politik akan merugikan semua pihak termasuk mereka yang tidak terlibat i.e peniaga, penjual, orang kampung. Sultan Perak telah melakukan perkara yang betul walaupun terdapat suara sumbang yang menyalahkan baginda. Malah, BN sendiri tidak menyalahkan baginda apabila menggunakan budibicara untuk melantik Ir Nizar dulu.

Lagipun, semua pihak mempunyai PRU13 untuk mendapatkan semula mandat rakyat dan ini sudah tidak lama. Kalaupun sesiapa yang menang dan dapat memerintah negeri Perak, ia hanyalah sementara. Jadi, bersabarlah.


Yang menarik untuk diikuti nanti ialah kerusi untuk 2 ADUN yang bakal dipertandingkan. Apa pula kata pengundi kali ini?

2 comments:

Anonymous said...

booooooooooooooooooring..
tak bernas pun...

antus said...

aku sokonggggggg.....