Thursday, March 26, 2009

Tuah & Sial Khairy Jamaludin


Tahniah, KJ dan penyokong - penyokongnya.

Sabarlah penyokong - penyokong Mukhriz dan Dr Khir. Ada hikmahnya disebalik kegagalan ini.

Walaupun sampai lewat ke PWTC, masih terasa lagi mood 'frust' sepertimana juga kemungkinan majoriti rakyat Malaysia, tetapi keputusan itu haruslah diterima.


Pengajaran 1: Jangan hanya berani berkokok di luar gelanggang

Ramai orang yang tidak mahu KJ menjadi Ketua Pemuda hanya berani berkokok di blog-blog dan tidak aktif di dalam pemuda UMNO. Mereka berani menulis, tahu keadaan sokongan rakyat di luar sana, tetapi bersikap tidak peduli.

Mereka inilah pada Malaymind orang yang bersalah kerana kemenangan KJ. Bukannya KJ.

KJ hanyalah seorang opportunis yang tahu mengambil kesempatan.


Pengajaran 2: Strategi memecahkan undi hanya akan memenangkan pihak lawan

Dari congak kiraan politik pun, pertandingan tiga penjuru itu merupakan satu kesilapan apabila dua pihak majoriti yang bertanding.

Mereka yang tidak mahukan KJ akan mengundi DS Khir ataupun Mukhriz dan undian kedua-dua mereka ini, kalau dijumlahkan akan melebihi undian kepada KJ.

Malangnya, tiada kompromi dibuat oleh DS Khir dan Mukhriz. Masing-masing nampaknya mahu menguji dan kini terbuktilah sokongan DS Khir lebih sedikit saja.

Selebihnya rakan Pemuda akan terpaksa menerima Khairy untuk 3 tahun akan datang.


Pengajaran 3: Beri salah tak beri kalah

Untuk pengajaran ini, Malaymind mencadangkan agar mereka yang menerima juga akan dikenakan tindakan. Ya, jumlahnya mungkin cuma 100, atau 1000 atau 20000, tapi tindakan perlu diambil kepada mereka yang juga mengambil.

Ia mungkin sudah terlambat buat masa ini, dan juga tidak begitu realistik. Tapi, adakah lagi cadangan lain yang lebih bernas?

Tapi, semua tindakan perlulah dengan bukti yang jelas dan perlu dilihat adil.


Pengajaran 4: Tinggallah harapan kepada Najib.

Ramai mengandaikan UMNO akan berkubur dengan kembalinya Khairy tetapi Malaymind masih lagi bergantung harap kepada Najib untuk mengemudikan UMNO dan kem - kem Pak Lah yang dulunya telah gagal.

Kemungkinan juga ada team Pak Lah yang akan memenangi beberapa 'key position' dalam UMNO, dan nampaknya saf yang diimpikan Najib mungkin tidak sepenuhnya akan menjadi kenyataan.

Berdasarkan kemenangan Khairy semalam, kedudukan Muhyiddin bukan lagi selamat.


Misi Pemuda UMNO pada masa depan

Ialah untuk merekrut seberapa ramai ahli UMNO yang berkualiti untuk memperbetulkan parti. Pemuda UMNO yang ada sekarang, begitu mengecewakan apabila segalanya boleh dibeli.

Mereka yang tidak rasuah pula tidak mahu menceburkan diri. Ini juga satu kesalahan yang sama besarnya dengan mereka yang mengundi kerana rasuah.

Kita tidak patut membiarkan kalau kita tidak bersetuju. Jangan menjadi seperti ayam berkokok di luar gelanggang.


Pengalaman Malaymind di PWTC

Penyokong Khairy

Di sana sini, begitu ramai pemuda yang memakai baju sokongan untuk Khairy. Mereka begitu gembira selepas kemenangan Khairy diumumkan. Ada yang menangis kegembiraan, ada yang terkinja-kinja melompat dan berpelukan.

Yang amat mendukacitakan pada Malaymind ialah apabila ada dari mereka mula berbincang sesama sendiri mengenai keuntungan yang mereka dapat. Kata mereka, dahlah dapat duit 100, calon yang disokong pulak menang.

Ini adalah perbualan 2 orang Melayu yang pada Malaymind, begitu keji sekali. Malaymind tidak punya gambar untuk mengambil muka-muka mereka ini.

Dari aspek lain, Malaymind percaya KJ akan menggunakan kesempatan ini untuk berbaik - baik dengan Khir dan Mukriz serta penyokong-penyokong mereka. Pak Lah sudah tidak ada sekarang, dan KJ tidak punya banyak masa dan pilihan.


Penyokong Mukhriz / DS Khir

Mereka yang kalah semestinya frust.

Dek kerana emosi ini, mereka melaungkan 'rasuah, rasuah, rasuah' kepada penyokong KJ yang menjeritkan 'KJ!, KJ!, KJ! Insiden ini hampir menimbulkan pergaduhan dan penyokong KJ bertindak cerdik apabila tidak kekal lama di dewan dan tidak melayan provokasi mereka ini.

Ini diumpamakan sebagai perlawanan bola sepak. Cuma bezanya kali ini, kita bersorak menang dan menangis kalah - untuk masa depan.

Yang merisaukan Malaymind ialah sikap orang UMNO ini yang bakal merosakkan jentera pilihanraya untuk DUN 2 Bkt dan Btg Ai.

Orang melayu umumnya terkenal dengan 'frust' menonggeng dan lagu yang mendayu - dayu. Kemenangan mereka yang bukan pilihan bakal menjadi alasan paling kukuh untuk tidak bekerja kuat dan ini sudah pastinya akan menjadi duri dalam daging.

2 comments:

lankapo said...

pak lah punya ucapan tak nak ulas ke abg syuk..

ramai yg ckp recount ada tipu sket hehe

selagi ada politik wang, selagi wang di jadikan matlamat sampai bila lah..UMNO akan begini

Anonymous said...

betui jugak...