Sunday, September 6, 2009

Nuzul Quran: Cutinya atau mesejnya?



(Gambar dari zuraisham.fotopages.com)

Kita kerap memberi alasan apabila tiba datangnya waktu untuk membaca al-Quran. Kita mungkin rasa masa tak cukup, malu kerana tidak fasih mahupun takut timbulnya riak.

Kita juga dengar kisah-kisah ulung orang zaman dahulu tentang mereka khatam Al-Quran setiap hari meskipun mereka pemerintah negara. Kita tentu terfikir bagaimanakah mereka lakukan itu semua?

Sejujurnya Malaymind sendiri tidak tahu.

Tapi tazkirah malam ini membuka satu lembaran baru tentang Nuzul Quran pada Malaymind. Ia cuma mengambil masa kurang 15 minit tetapi tidak sabar rasanya untuk berkongsi dengan rakan pembaca sebelum lupa.


Ringkasan Al-Quran:

Al-Quran diturunkan kepada seluruh umat manusia, bukan hanya untuk orang Islam. Ia dipanggil Al-Furqan (Asal perkataan 'Faraq') iaitu pisah/beza. Al-Quran adalah pembeza antara kebenaran dan kebatilan.

Al-Quran diturunkan untuk menerangkan 5 perkara:

1) Menerangkan tentang apa yang boleh dan perlu dilakukan. Menyatakan suruhan-suruhan Allah
2) Larangan Allah
3) Menerangkan tentang janji-janji baik Allah terhadap mereka yang mengikuti suruhan-Nya. Berita gembira supaya mereka berterusan melakukan kebajikan.
4) Ancaman-ancaman terhadap mereka yang engkar dan melakukan larangan-Nya. Berita yang menakutkan tentang azab-azab yang bakal dihadapi.
5) Kisah-kisah teladan umat terdahulu supaya kita mengambil iktibar daripadanya.

Ia nampaknya mudah difahami cuma payah dilakukan. Masih ada masa kepada kita untuk kembali.

Selamat menginsafi Nuzulnya Al-Quran.

No comments: