Friday, December 4, 2009

Isu Royalti Minyak: Siapa yang untung dan siapa rugi?



(http://www.ifenergy.com)


1. Kerana minyak, Amerika Syarikat sanggup menyerang Iraq walaupun dengan menggunakan alasan yang dangkal. Di Malaysia, ada orang sanggup mendoakan kecelakaan orang lain, juga dengan sebab yang sama.

2. Namun ada satu perkara yang baik, tidak akan ada orang Kelantan yang akan menolak duit royalti minyak hatta orang UMNO sekalipun. Secara diam-diam, semua pemimpin UMNO Kelantan bersetuju dengan desakan PAS supaya ditambahkan lagi peruntukan kepada rakyat Kelantan. Soalnya cuma bagaimana mahu disalurkan?

3. PAS sudah tentu mahu royalti ini disalurkan secara terus kepada akaun kerajaan negeri, yang mana agak mustahil. Mustahil kerana PAS telah memusuhi UMNO bukan hanya secara politik, malah secara akidahnya. Takkanlah mereka yang dimusuhi sebegitu teruk akan mahu menolong sebegitu mudah?

4. UMNO pula tahu risiko melepaskan anjing yang tersepit. Kerana itu, mereka akan cuba sedaya upaya memberikan bantuan kepada rakyat Kelantan menggunakan cara lain (contohnya JPP)

5. Kesimpulannya, Malaymind menyokong kerajaan Kelantan untuk terus menerus menekan Perdana Menteri yang akhirnya memberikan lebih peruntukan kepada JPP.

6. Sebagai rakyat marhaen bagaimanapun, Malaymind menganggap tidak ada bezanya peruntukan disalurkan ke JPP atau kerajaan PAS. Ini kerana kerajaan PAS akan tetap memberikan projek kepada ahli PAS, manakala JPP pula milik ahli UMNO.

7. Mereka yang tidak bersetuju dipersilakan mengemukakan bukti masing-masing.

2 comments:

Anonymous said...

tulisan yang kurang cerdik

Malaymind said...

Additional info:

http://marahku.blogspot.com/2009/06/kelantan-oil-roylaty-what-is-truth.html