Friday, October 10, 2008

Sistem kehakiman yang bebas?


1. Selain daripada ahli politik dan institusi beraja, menjadi peguam adalah kerjaya elit kerana besarnya pengaruh mereka dalam sesebuah negara.

2. Hatta parti politik pun boleh diharamkan oleh mereka, apatah lagi perkara picisan lainnya.

3. Ironinya juga, ramai peguam di negara kita adalah dari kaum India walaupun UMNO menekan kaum tersebut sepertimana tuduhan HINDRAF.

4. Itulah peliknya apabila kaum yang kononnya ditindas itu dapat menguasai golongan seelit itu tapi apakan daya, ramai orang buat – buat buta.

5. Peguam – peguam melayu hanyalah menjadi balaci di dalam Bar Council tetapi itu tidaklah menjadi hal. Malah, orang melayu takkan mahu bercakap mengenainya kerana takut dilabel rasis.

6. Lagipun, menjadi balaci bukanlah bermakna mereka ditekan. Ia umpama dijulang dan dihormati kalau mengikut logik bukan melayu.

7. Bercakap mengenai reformasi sistem kehakiman pula, pemimpin melayu pembangkang telah berjaya membuktikan manipulasi BN terhadap badan kehakiman dengan pelbagai isu samada relevan ataupun tidak.

8. Mereka berjaya meyakinkan rakyat agar menamatkan kononnya penguasaan BN dari terus memperalatkan sistem kehakiman dan menggantikannya dengan syor-syor yang dicadangkan oleh mereka yang menguasai Bar Council.

9. Mereka percaya, apabila badan kehakiman adalah bebas dari BN, maka ia akan menjadi benar – benar bebas.

10. Soalnya lupakah kita siapa yang ramai menjadi peguam?

11. Malah kalau diteliti isu-isu terpilih yang dibawa oleh Bar Council setakat ini, kita akan tahu siapakah pula yang bakal menguasai sistem kehakiman kita. Yang pastinya, ia bukanlah dikawal oleh tangan orang Melayu.

12. Kawan, kebebasan mutlak sememangnya tidak pernah wujud. Janganlah menjadi begitu naif.

No comments: